Aasta kõige ohtlikum aeg on liikluses käes

25. oktoober 2021

Kuigi talverehvide kohustusliku kasutuselevõtmise aeg on 1. detsember, siis esimesed öökülmad on juba tekitanud ohtlikke olukordi ning liiklusõnnetuste hulk on märgatavalt sagenenud. Lisaks libedusele mõjutab liiklemist ka saabunud pimedus ning metsloomade suur aktiivsus. ERGO kindlustuse asjatundjate kinnitusel on liikluses kätte jõudnud aasta kõige ohtlikum aeg.
„Kui tavaliselt on meil päevas 30-40 juhtumit, siis libeduse tulekuga kasvab juhtumite arv ca 40%. Tavaliselt on palju kahe auto kokkupõrkeid, kus näiteks libeduse tõttu ei saanud sõiduk pidama ja sõitis otsa ees peatunud sõidukile, samuti esineb teelt väljasõite. Kahjuks oleme alles ohtlikuma liiklusperioodi alguses,“ kommenteerib ERGO transpordikahjude osakonna juht Raido Orulaid.
 
Oktoobrikuud iseloomustab sõidukikahjude sagenemine mitmel põhjusel – haripunkti on jõudnud metsloomade aktiivsus, pimedat aega on oluliselt rohkem ning saabuvad esimesed öökülmad. „See on just see aeg, kui suverehvid on veel lubatud, kuid nendes kasutusel olev rehvisegu on madalamate temperatuuride tõttu muutunud kõvemaks. Lisaks on teedel puulehti, rääkimata halvenenud nähtavusest, võimalikust lumest, jäitest või eriti salakavalast mustast jääst, mille koosmõjuna võivad liiklusõnnetuste tagajärjed olla sageli päris kurvad, aga ka kulukad. Keskmised kahjusummad jäävad 2000 euro kanti, kuid suuremate kahjude puhul ulatuvad need ka 10 000 eurost sõiduki väärtuseni välja. Libedaga kraavi sõitnud veoauto kahjusumma oli näiteks 17 000 eurot,“ toob Orulaid näiteid.
 
Kui talverehve on lubatud kasutada juba alates 15. oktoobrist, siis alati pole kasu ka nendest. ERGO sõidukikindlustuse portfelli juht Kaido Naarits juhib tähelepanu, et üks asi on reeglid, kuid lõppkokkuvõttes ei muuda liiklust ohtlikumaks piirangute või kohustuste alguse- ja lõpuaeg, vaid ikkagi see, kuidas me liikluses osaleme.
 
„Sõiduki kõige ohtlikum osa istub rooli ja istme vahel ehk juhi käitumisest ja sõiduvõtetest sõltub kõige rohkem. Sügisene pimedus, alanenud õhutemperatuur, teel olevad puulehed ja muu sügisene sodi muudavad tee libedaks ka siis, kui ei ole veel päris miinuskraadid. Samuti ei saa unustada, et praegu on loomade liikumise kõrgaeg. Kui tavaliselt sagenevad metsloomadega seotud õnnetused oktoobris, siis sel aastal ületas juba septembris esinenud juhtumite arv möödunud aastate oktoobrikuude statistikat. Nii et ekstra tähelepanelikkus on liigeldes kindlasti vajalik – varuge rohkem aega sihtkohta jõudmiseks ja järgige lubatud sõidukiirust,“ paneb Naarits südamele.
 
Lisaks ahelavariidele ja sageli traagilisematele liiklusõnnetustele nähakse ERGO kahjukindlustuse poolel esimeste libedatega palju väiksemaid plekimõlkimisi ja kõkse, kus pidurdusmaad hinnatakse liiga lühikeseks ning aeglustav sõiduk libiseb ees pidurdavale sõidukile või postile otsa. Kui kaskokindlustus hüvitab liiklusõnnetuse põhjustaja tekitatud kahjud, siis osaliselt jääb vastutus ka juhile. Kui suverehvide ja libeduse koosmõjul satub autojuht õnnetusse, siis on olnud erandlikke juhuseid, kus kindlustusseltsil võib tekkida õigus kaskokindlustuse puhul hüvitist vähendada.