Tagastamistingimused tekitavad e-ostlejate ja müüjate vahel konflikte
12.11.2025
Kaupleja keeldub raha tagasi maksmast, kuna karp on avatud või müüja, kellel ei ole kõiki tellitud kaupu olemas, keeldub osaliselt kohale toimetatud kaupa tagasi võtmast – kuidas käituda ja kellel on õigus, selgitab ERGO õigusabikulude kindlustuse ärijuht Maiko Kalvet.

Kui üldiselt on e-poodlemine väga turvaline ja eestlased samal ajal väga tähelepanelikud ning ettevaatlikud, tuleb endiselt sageli ette olukordi, kus kliendid ei tea täpselt oma õigusi ja müüjad üritavad tekkinud olukordi omakasupüüdlikult lahendada.
ERGO juristide poole pöördus alles hiljuti klient, kes tellis e-poest korteri sisustamiseks kolm ühesugust kummutit, kuid mööblile lattu järele minnes selgus, et kummuteid on ainult kaks. Kaupleja vabandas ja lubas kolmanda kummuti hiljem koju ära tuua, kuid peale mitut kuud ootamist, meilivahetusi ja lubadusi, kolmandat kummutit siiski ei saabunud.
Lõpuks soovis kaupleja kolmanda kummuti eest raha tagasi kanda, aga kuna ostja sisekujunduse kontseptsioon nägi ette kolme ühesugust mööblitükki, soovis ta ka esimese kahe eest raha tagasi. Järgnes pikk vaidlus, kas ostja ostis kummutite komplekti või lihtsalt kolm eset ja klient pidi olukorra lahendamiseks kaasama juristi. Tolle nõudekirja peale ilmus lõpuks ka kolmas, kuid silmnähtavate mõradega kummut. Järgnes jälle pikk vaidlus, kuid õigus jäi kliendile ja ERGO juristide abiga saadi lõpuks kõigi kolme kummuti eest rahad tagasi.
Kõige rohkem probleeme ja konflikte ilmubki Kalveti sõnul kaupa tagastades. Näiteks ei taha kauplused kogu raha tagastada, kui toote karp on avatud. „Enamasti selgitatakse juurde, et nad ei saa seda enam uue pähe müüa ja soovivad seega hinda vähendada. Avatud karp ei ole aga alus hinna vähendamiseks, sest klient peab saama kaubaga tutvuda nii, nagu ta saaks seda poes teha,“ selgitas Kalvet.
Enne tellimist on oluline tagastamise tingimused ka tähelepanelikult läbi lugeda. „Paljud poed nõuavad näiteks tagastamise eest tasu ja kliendid ei taha seda teha, kuid kui poe tingimustes on kirjas, et tagastamine on tasuline, siis on kauplusel õigus seda ka nõuda,“ lisas Kalvet.
Lähenevate ostlemispühade valguses paneb Kalvet südamele, et just suurte allahindluskampaaniate ajal tõmmatakse kõige sagedamini kliente ninapidi. „Must reede on näiteks alles novembri lõpus, aga terve internet on juba samanimelisi allahindluskampaaniaid täis. Inimesed otsivad häid diile ja lähevad sageli näiliselt väga heade pakkumistega alt – siinkohal kehtib tõsiasi, et mida parem on pakkumine, seda kriitilisemalt peaks allikasse suhtuma,“ lisas ta.
„Väga sageli piisab vaid ühest Google’i päringust, et saada aru kaupleja kahtlasest taustast – pettunud klientide lood tulevad esile juba otsingutulemuste esimesel leheküljel, kuid kahjuks on täna ka väga palju AI loomingut, millega on palju kergem alt minna,“ lisas Kalvet. „Üks asi, mida on lihtne jälgida on see, et kõigil legitiimsetel veebilehtedel peab kindlasti olema kuvatud ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda. Kui seda ei ole, siis on targem jätta e-ost tegemata.“
Õigusabikulude kindlustus
Õigusabikulude kindlustus
