Viis põhjust, miks Eesti inimesed autoga tee peale jäävad
11. oktoober 2022
ERGO kindlustus registreerib iga päev keskmiselt 7 juhtumit, kus autoabi tõttab appi teele jäänud autojuhile.
Tänavu üheksa kuuga on autoabi tõtanud ERGO kindlustuse klientidele operatiivselt appi kokku 1979 korral. Kindlustusfirma toob välja viis kõige sagemini esinevat probleemi, mille puhul on Eesti erinevates nurkades autoabiteenust vajatud.
1. Tehnilise rikke
ilmnemine – 871 juhtumit
Kõige levinumad juhtumid on tehnilised purunemised sõiduki vedrustuses ja
generaatoririhma purunemised. Samuti ka väiksemad viperused, mille tagajärjel süttib
sõiduki armatuuris hoiatustuli ja sõit peatatakse. „Tänapäeva autod on täis
erinevat elektroonikat ja andureid, mis erinevatel hetkedel võivad vingerpussi
mängima hakata,“ lisas ERGO sõidukikindlustuse portfelli juht Kaido Naarits.
„Järjest populaarsemad on ka elektrilised seisupidurid ja uksed, mis meie
kliimas niiskuse ja külmetamise koosmõjul võivad igal ajahetkel töötamast
lakata.“
2. Auto ei käivitu – 378
juhtumit
Kõige sagedamini täheldatakse probleeme hübriidautodega, millega liigutakse
enamasti just väiksemaid distantse. „Kui kasutada sõidukit jahedamal ajal lühikesteks
sõitudeks, ei jõua sõiduk akut piisavalt laadida, mistõttu aku tühjeneb ja
järgmisel sõidul ei pruugi auto käivituda,“ selgitas Naarits. Erinevad andurid
ja elektroonikaseadmed tarbivad energiat ka sõiduki seismise ajal. „Vanemate
autode omanikud on reeglina juba kursis, et auto vanusest tingitult on akut
vaja kontrollida ja võimalusel ka pikemaid sõite teha, mistõttu osatakse
võimalikku probleemi ka paremini ette näha ja selle vältimiseks teadlikumalt
käituda.“
3. Avariisse sattumine –
339 juhtumit
Puksiiri abi vajatakse kõige sagemini teelt välja sõites, vastu äärekivi
libisedes ning teise auto või loomaga kokku põrgates. Plekimõlkimiste
põhiliseks süüdlaseks on inimeste kiirustamine ja tähelepanematus. „Sõidetakse harjumuspäraselt
ning alati ei osata ilmastikuga ja liikluses toimuvaga arvestada, mistõttu on
avariid kerged juhtuma,“ lisas Naarits, kelle sõnul on suurimaks
tähelepanuröövliks nutitelefonid ja uute sõidukite puutetundlikud ekraanid.
4. Rehvi purunemine – 254
juhtumit
Autojuhid ei oska alati teeseisukorra ning rehvide ja velgede iseärasustega
arvestada, mille tulemusel võivad rehvid lõhkeda. „Uutel autodel on madala
profiiliga rehvid tavaline nähtus, mis tagavad küll hea juhitavuse ja pidavuse,
kuid seda mugavuse ja vastupidavuse arvelt,“ lisas Naarits. „Statistika näitab,
et rehvidega tekivad probleemid suvekuudel, mil inimesed sõidavad tihedamini ja
läbivad pikemaid vahemaid. Samuti ei ole keegi kaitstud selle eest, et teel
olnud nael, kruvi, klaasikild või mõni muu terav asi satub rehvi ja põhjustab
selle tühjenemise.“
5. Liiva või lumme kinni
jäämine – 101 juhtumit
Sügisperioodil sagenevad juhtumid, kus sõiduk ei saa poriselt teelt või pehme
kattega pinnaselt liikuma. „Sellised juhtumid leiavad tavaliselt aset just suvekodudes
või metsa sõites, mil sõiduk pargitakse murule või tee äärde. Sügisene niiskus
teeb pinnase piisavalt pehmeks, et pahatihti ei saada sealt sõidukiga enam omal
jõul liikuma,“ lisas Naarits. Kõige tihedam on autoabi graafik aga talvel, mil
ei osata alati arvestata lumekatte paksuse ja teede libedusega.
Lisaks eelpool nimetatud põhjustele on autojuhid korduvalt abi vajanud selleks, et autosse sisse pääseda (tänavu 31 juhtumit) või on masina kütusepaak poole tee peal tühjaks saanud (5 juhtumit).
Ööpäevaringset hädaabi- ja kahjukäsitlusteenust pakkuva OÜ Roheline Laine operatsioonide juhi Toomas Salumaa sõnul on olukord eriti kriitiline, kui abi vajatakse Lääne-Euroopas. „Pandeemiajärgsel ajal on puksiiride töökoormus kordades tõusnud, kuid töötasu on jäänud samaks, mistõttu on paljud pikaaegsed puksiirid sektorist lahkunud ja alles jäänud puksiirid eelistavad teenindada vaid hästi tasustatud töid,“ sõnas Salumaa. „Samuti ei soovi paljud autoesindused välismaiseid sõidukeid teenindada või lükkavad teenindusaja kaugesse tulevikku, mille tagajärjel on vajalik sõiduki teise esindusse või remondikohta viimine.“