Kuidas kaitsta oma vara üleujutuste ajal?

13. juuni 2017

Tugevad vihmahood on toonud kaasa mitmeid üleujutusi, seekord on vihm ja äike liiga teinud pigem hoonetele.
Pea igasuvised on ka juhtumid, kui sadeveekahjusid saavad keldrid ja garaažid. Samuti esineb kahjusid kortermajades, kui lamekatusele koguneb suur sadevete hulk, mida kanalisatsioon hallata ei suuda. Vesi leiab tee korteritesse, kas läbi katuse või ootamatult suure veehulga tõttu purunenud kanalisatsioonitorust.
 
Selliste suurvete puhul on alati oluline hooldus, et kraavid, trassid ja äravoolud oleksid puhtad. Õnneks aga püüavad linn ja hoonete haldajad omalt poolt suurte kahjustuste ennetamisega tegeleda. Seda nii kanalisatsiooni piisavuse kui selle puhtana hoidmisega.
 
ERGO varakahjude osakonna juhataja Erko Makienko selgitab, et kodude ja äripindade puhul on esmane vaadata, kas valitud riskide puhul on üleujutus valitud või on tehtud koguriskikindlustus, mis katab ka üleujutusest tekkivad kahjud.
 
„Kui keegi plaanib soetada mõnda kinnistut, siis selliste vihmasadude ajal on hea vaadata, kuidas uue kodu/äri alune krunt käitub. Kuival ajal on pea igal pool "ilus" toimetada, kuid praeguste ilmastikuolude põhjal saab ennustada, kas krundil peab ka tulevikus üleujutustega arvestama,“ annab Makienko nõu.
 
Suur osa sõidukikahjusid on tekkinud vihmaveest, mida ei suutnud kanalisatsiooni- või vihmaveesüsteemid vastu võtta. Sõidukite puhul on loodusõnnetuse tagajärjel tekkinud kahjude eest võimalik hüvitist taotleda sõiduki kaskokindlustuse lepingu alusel. Oluline on seejuures sõiduki valdaja enda käitumine ja hoolsus.
 
“Kindlustus hüvitab kahjud juhul, kui kahju tekkis sõiduki valdaja jaoks ootamatult ning seda ei olnud võimalik ette näha või ära hoida. Selline on näiteks olukord, kus sõiduk on pargitud parklasse ja tugeva vihma tõttu tõuseb veetase nii kõrgele, et see kahjustab sõiduki salongi või saab kahjustada auto elektroonika,” selgitab ERGO transpordikahjude grupi juht Rain Tomingas.
 
Küll aga ei ole Tomingase kinnitusel ootamatu ja ettenägematu see, kui sõidukijuht näeb, et tee on üle ujutatud ning vee tase on kõrgem kui sõiduki põhi ning ta otsustab siiski proovida sellisest kohast läbi sõita. “Sellisel juhul on reaalne, et vesi võib sõites salongi sattuda või mootorit kahjustada. Kahju tekkimine on seejuures praktiliselt vältimatu, mitte ootamatu ja ettenägematu. Kusjuures sõiduki taastamise maksumus võib näiteks mootorikahjude puhul ulatuda mitme tuhande euroni, mis on tihti rohkem, kui vanemat tüüpi sõidukid ise väärt on,” lisab Tomingas.