Hajameelne autojuht rammis ristmikul pakirobotit. Kes on süüdi?
15. juuni 2023
Pakiroboti ja auto põrkumisi linnaliikluses tuleb ette üliharva. Olgugi robot kogult väike, on tegemist täieõigusliku linnaruumis osalejaga.
Üks harvaesinev juhtum auto ja roboti kohtumisest leidis aset läinud aasta lõpul, kui Tallinnas sõitis ülekäigurajal, vilkuva kollase tule all sõiduauto otsa Starshipi pakirobotile. Robot paiskus ristmikule ja lohises 20 meetri kaugusele üle ristmiku kuni juht lõpuks pidama sai. Autol sai kannatada esiosa, roboti kahjustused olid raskemad: alt tuli ära üks ratas, viga sai ka liikuri raam. Nüüdseks on õnnetuse asjaolud selged ja kahjud hüvitatud.
„Selles juhtumis oli vastutav autojuht. Asi pole siiski nii üks-ühene, et iga kord, kui robot ja auto põrkuvad, on kindlasti juht vastutav. Antud juhul oli robot juba ammu teel ja teeületamist lõpetamas,“ kirjeldas olukorda ERGO kindlustuse transpordikahjude osakonna juht Raido Orulaid. „Juht peab suutma peatuda igasuguse teeloleva takistuse ees, olgu tegu roboti või inimesega. See lähtepunkt andis ka liikurile auto suhtes eesõiguse,“ selgitas ta.
Pakirobot ei ole iseenesest liiklejana käsitletav: ta ei ole liiklusseaduse mõistes ei jalakäija ega juht ega isegi mitte sõiduk. Konkreetses kaasuses aga polnudki küsimus selles, et avariis kannatajaks jäänud osapool oli just robot, sest autojuhi viga oli selgesti tuvastatav ja ta tunnistas ka ise, et oli hajevil ja kõrvalrajal liikuva bussi tõttu ei märganud pisikest „liiklejat“.
Kui pakiroboti ja auto kokkupõrge leidnuks aset näiteks reguleerimata ülekäigurajal, jäänuks vastutama isekulgur. Liiklusseadusest nähtub, et robotil on ülekäigukohal samad õigused, mis jalgratturil või tasakaaluliikuriga sõitval isikul - neil ei ole sõidukijuhi suhtes eesõigust. Seega peab robot ootama, kuni autod mööda sõidavad, teed anda pole talle mõtet.
Pakiroboti ja auto kokkupõrge lõppes sedakorda liikluskindlustuse juhtumina. Robotile tekkinud 2500-eurose kahju maksis ERGO kindlustus välja liikluskindlustuse lepingu alusel, kaskokindlustuse abil hüvitati autole tekkinud kahjud, 2400 eurot.
Isekulgurid kurseerivad Eesti teedel juba aastaid, õnnetusi
juhtub nendega haruharva. Politsei statistikast nähtub, et ühtegi
inimvigastusega avariid pole pakirobotite osalusel aset leidnud. Eraldi
statistikat pakirobotite või teiste autonoomsete sõidukitega juhtuvate
õnnetuste kohta ei peeta. ERGO kahjukäsitlejatele teadaolevalt on varem aset
leidnud ainult üks samalaadne juhtum, kus auto pakirobotit tabas ja ise selles
vastutavaks jäi.