Aasta Ennetustegu 2021 võitja on Fuudish

3. märts 2022

ERGO kindlustus koostöös meediapartneri Postimehega kuulutas jaanuari lõpus välja Aasta Ennetusteo 2021 rahvahääletuse. Inimesed said maandumislehel www.ennetustegu.ee enam kui kuu aja jooksul hääletada kümne erineva ennetusteo poolt. Ülekaalukalt enim hääli kogus veebiplatvorm Fuudish, esikolmikusse mahtusid veel Eesti Vähiliit ja WIMA.

Fuudish on reklaamivaba ja toidu läbipaistvuse eest võitlev sotsiaalmeediakanal, mille eesmärk on puhastada toidupoed sünteetilisi lisaaineid sisaldavatest ja tervisele võimaliku kõrvalmõjuga toidukaupadest.

Toidufanaatik ja pika turunduskogemusega Marge Tava asutas Fuudishi eelmise aasta mais. Tegemist on kanaliga, mis postitab Facebooki, Instagrami ja oma kodulehele igal nädalal uusi tooteülevaateid ja toiduinfot. Rohelise tule (go-fuudish) saab toidukraam, mille koostis on võimalikult naturaalne. Punase tule (no-foodish) saab üleliigsete lisaainetega toode. Inimesed on kanali hästi vastu võtnud: kõigest üheksa kuu jooksul kogus Fuudish Instagramis ligi 25 000 jälgijat ja Facebookis üle 17 000 jälgija.

„Oleme väga tänulikud ja õnnelikud ning tänu teile saame saata aprillis esimesed Eesti tooted erapooletusse testi Saksamaale, et veenduda ja anda tarbijatesse kindlust, et nad saavad oma raha eest seda, mida toote näol on välja lubatud. See tõstab kindlasti ka tootjate vastutustunnet, tõmbab teemale tähelepanu ja inimesed saavad teadlikumaks,“ kommenteeris Tava võitu.

 Läbipaistev tooteinfo on inimõigus

Fuudishi tiimis on lisaks Tavale veel kaks inimest. Marianne Grechko on kogenud toitumisterapeut, kes on ametit õppinud ja praktiseerinud Inglismaal. Tänavu veebruaris liitus tiimiga Liis Tuur, kes on töötanud 20 aastat rahvusvahelises toidukontsernis tootearenduse, kvaliteedi ja toiduturvalisusega seotud ametikohtadel.

 Kuigi Fuudishi taga on oma ala tipud, on see endiselt n-ö hobiprojekt, kus mitte keegi ei saa oma töö eest raha. «Teeme seda muude tööde kõrvalt. Meile on küll korduvalt öeldud, et võiksime teenuse eest raha küsida, näiteks luua vastava äpi, aga meie leiame, et toidu läbipaistvus võiks olla tootja, mitte tarbija lisakulu. Toidu ja tervise vaheline seos on niivõrd otsene, et teadlik toiduvalik ja läbipaistev tooteinfo on inimõigus,» on Tava kindel.

 Praegu on toote koostisest arusaamine tema sõnul ebanormaalselt keeruline. «Siin peaks olema lihtsam süsteem, millest saab aru ka laps ja mis annab tootele peale vaadates info, kui palju on selles võimalike kõrvalmõjudega lisaaineid, suhkrut, rasva ning seda võrreldes sama kategooria teiste toodetega. Paljudes riikides on lihtsamad märgistused juba loodud,» selgitas ta.

 Aasta Ennetusteo tiitli pälvinud Fuudishi teine oluline põhimõte on, et nad on reklaamivabad. «Isegi kui toidutootja toode vastab meie seatud standarditele ja nad tahaksid meiega koostööd teha, peame me reklaamikoostööst loobuma. Meie jaoks on tähtis, et säilitame oma sõltumatuse ja usaldusväärsuse nii kritiseerides kui ka kiidusõnu jagades,» põhjendas Tava.

 Tarbijal on võim

Kas ja mida on suutnud Fuudish muuta? «Ehkki toidutööstuses ei sünni suured muutused üleöö, oleme väikeseid võite saavutanud küll. Näiteks on Rõngu Pagar meie palvel ümber teinud oma toote pakendi. Lisaks on päris mitmed väiketootjad saanud meie kaudu teada, et pakendil peavad ka liitkoostisosad kirjas olema,» ütles Tava.

 Suurem muutus algab tarbijate peadest. «Tegelikult ei taha ükski toidutootja teha ebakvaliteetset, lisaainetest kubisevat toodet, aga kui tarbijad selliseid tooteid ostavad, siis on ka tootjad valmis neid tootma. Kui me oleme erinevatest lisaainetest teadlikud ja teeme sellest lähtuvalt poes ostuotsuse, siis peavad tootjad oma sortimenti muutma,» selgitas Tava oma missiooni. Tema sõnul saavad head ja puhtad tooted Fuudishilt tasuta reklaami. «Jälgijad saadavad meile poeriiulitest pilte, kus Fuudishilt kiita saanud tootest on poeriiulid tühjaks ostetud,» tõdes ta.

 Aasta Ennetusteo võitja pälvib ERGO kindlustuselt 3000-eurose preemia. Tava kinnitas, et auhinnaraha plaanitakse Fuudishi tegevusse investeerida. Näiteks on neil kavas saata valik Eestis müüdavaid tooteid Saksamaal asuvasse sõltumatusse laborisse, kus analüüsitakse, kas toode vastab pakendil kirjapandule. Lisaks soovib Fuudish jõuda tänavu rohkem laste ja noorteni, sealhulgas koolidesse, kuhu nad seni pole aja- ja rahapuuduse tõttu jõudnud.

 ERGO aitab luua paremat homset                      

ERGO kindlustuse asutatud Aasta Ennetusteo konkurss toimus tänavu esimest korda. Heategevusprojekti eesmärk on tutvustada organisatsioone või inimesi, kes on eelmisel aastal ennetuse kaudu andnud oma panuse parema homse loomisesse.

 

ERGO kindlustusvaldkonna juht Andres Konsap:

«Kui Eestis räägitakse heategevusest, siis tavaliselt märgatakse ja tunnustatakse neid, kes tegelevad tagajärgedega. See kõik on väga õige ja vajalik kuid selleks, et ära hoida õnnetusi ja vältida võitlust kahjudega, tuleks alustada ennetusest. Kindlustusfirmana on see meie igapäevane töö – kutsuda inimesi üles ohte märkama ja nendeks valmistuma,» lausus ERGO kindlustusvaldkonna juht Andres Konsap.

 Aasta Ennetusteo konkursi lõppvoorus osales 10 erinevat heategevusprojekti või inimest (juhuslikus järjekorras): Remo Kilp, Eesti Vähiliit, WIMA Estonia, Fuudish, MTÜ Elame Veel, Jõgeva Linna Noortekeskus, Päästeliidu Virtuaalkomando, MTÜ Meremõisa Rehabilitatsioonikeskus, MTÜ Eesti Kalastajate Selts.

 Tutvu kõigi ennetustegudega lähemalt www.ennetustegu.ee